Monday, August 23, 2010

jom check budget balik raya ni :)

assalamualaikum dan salam sejahtera kawan2..

dah mula buat keputusan raya mana kali ni hehe kali ni giliran raya pertama di johor bahru..so kami plan balik 7hb ni..hmmm yg tak syok kena balik cepat, raya kedua dah balik penang..huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....


so nak kena check budget balik raya..2 perkara yang penting ialah duit minyak dan tol.cara saya..

1. buka web site http://www.plus.com.my/ , cari tol fare calculator seterusnya kita dapat baget berapa jauh kilometernya..

2. so untuk perjalanan ke johor bahru daripada exit bertam
normal rate : RM 92.20

off peak rate : RM 83.00

off peak festive rate : RM 74.70

kilometer : 650.5km

so kiraan saya : tol - off peak festive rate (pergi dan balik ) RM 74.70 x 2 = RM 149.40
minyak - RM 80 (RM550km) x 5= RM 400.00

so jumlahnya : RM 549.40..so kita rounding, sediakan RM600 untuk belanja k..saya agak dah ok dah ni.saya lebihkan sikit belanja minyak ni sebab mesti banyak g jalan2 hehe saya akan mula bercuti pada 7sept seterusnya pagi tu akan mulakan perjalanan balik ke johor bahru..weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..i like!

No comments: