Friday, February 22, 2013

tamanku nan indah hehe

assalamualaikum dan salam manis..
cy  suka tanam pokok bunga dan tak berbunga...
cy nak mencipta taman cy sendiri di tepi rumah tu..
amat menyeronokkan,jadik satu terapi pada cy..bila balik,siram pokok,tanam pokok.                                       .wahhhhh mmg enjoy..hilang stress..

setakat ni..inilah perkembangan taman cy di halaman rumahku..perancangannya nak nampak lebih rimbun..kena beli pokok lain jugak tapi buat masa ni baget akan ke cik bibah so buat masa sekarang ni maintain pokok2 ni bagi subur dan merimbun..puas hati wooo bila kita tanam lepastu hidup elok..tapi kalo hidup segan mati tak mau tu,cy usaha jugakla nak bagi hidup..

jom layan mata tengok taman cy nu :)

pokok heliconia ni baru tumbuh bunga..dah nampak merimbun aje..pokok yg kembang macam payung tu b4 this letak kat belakang rumah,kononnya nak tutup belakang la tapi tak sesuai sbb panas..pokok jadik kering..ni macam dah segar sikit..
pokok calathea yg tinggi2 tu..cy amik dr pokok di pasu besar..hmmmm..pokok asal kene serang ulat,so sebagai persediaan,cy amik anaknya dan tanam di pasu lain..pokok yg berduri tu cy biar aje mengembang..asalnya pokok kecik beli kat giant..ada 1 tu cy letak kat pasu sekali dengan pasu kecik..dia takla kembang mcm kawan dia tu..
ni pokok lidah mak mentua..ada 2 jeni,satu kaler hijau ni,satu lagi hijau kuning...mintak kat makchaq..naaaaa amik ko..banyak mak chaq bagi..bole dapat 6 pasu wihaaaaa...kalo belu tu mahal woooooo..
pokok palm kuning ini ialah pokok yang terawal cy tanam..cy baru tukar pasu,bg pasu beso supaya lagi berkembang..
tengoklah pokok2ku...indahnyaaaaa..

pokok emas yg hijau bulat tu..dah setahun dah pokok tu..dulu2 kuning,la ni dah hijau saja..yg kat pasu2 kecik tu,pokok2 keladi dr kakak iparku..semakin berkembang tapi mmg jenis comel gini kot..
kat pasu2 yg biru tu pokok2 puding,pook buluh cina kot..cy amik kat opis..tak terjaga,baik cy amik sebelum mati uhhuhu..pokok puding 3 jenis tu amik kat plkn syruz macang bubuk,masa buat program kat situ..
ni la pokok calathea yg hidup segan mati tak mahu..cy rasa banyak semut, ulat kat dalam pasu ni..ingat nak repot la..pokok keladi cantik tu dah merimbun...dah banyak cy amik,bagi kat jiran,tanam kat rumah mak mertua..masih rimbun lagi...
tu pokok bungan kemuning..beli masa ekspo..bunganya wangi..best best..kecik2 pon banyak b unga tau..
pokok butterffly n keladi ..butterfly tu macam dah nak mati pulak satu pasu..satu pasu lagi sihat alhamdulillah..
ni pokok dulu2,amik kat pakk guar perahu..pokok pandanus yg macam pandan tu beli..actually ada 2 pasu lg tapi cy letak kat tembok
ni pokok canna..kadang2 ok,kadang banyak bunga, kadang2 daunnya jadik kunig...cy tak tau kenapa..mungkin takleh panas sangat kot..
cun tak?
antara pokok yg lama..draco yg dah bertunas di bawahnya..pokok kaler purple tu kalo dicantas,pasti keluar bunga pink..very nice..yg pasu2 kecik tu adalah pokok emas yg akan membulat bila besar..cy repot dari pokok asal sepasu tu ke banyak2 pasu heheheh..untung tapi kena sabar untuk tunggu dia membesar..tapi puas woooooo/...

i love gardening!
Published with Blogger-droid v2.0.9

2 comments:

Anonymous said...

Mcm tu pun nak post.
Mcm rumah keling je

Hanni Hanafi said...

cantik nya.. pokok emas tu berkenan nak beli.. tapi anak pokok sebesar penumbuk budak setahun sampai rm10! Aduhai...

tapi memang terapi tengok pokok2 bunga ni..