Sunday, November 23, 2008

sup fucuk

assalamualaikum dan salam sejahtera..

nak berkongsi resepi untuk bayi anda..

sup fucuk/tauhu kering..

BAHAN2NYA..

bawang kecil
bawang putih
ikan bilis
fucuk (direndam)
kentang
carrot
telur merah
minyak masak/minyak olive or butter

CARA MEMASAK :
1.panaskan minyak masak atau minyak olive atau butter..
2.tumiskan bawang merah n putih n ikan bilis
3.bila dah wangi, masukkan carrot n kentang
4.bila dah sebati, masukkan air dan tunggu hingga mendidih
5. masukkan fucuk n telur..
6. kalo tak boh garam pon takpe sbb rasa bahan2 tu dah mencukupi..
7. sedia utk dimakan bersama nasi atau bubur...bole ditambah ikan jugak..

nyum nyum nyum...selamat mencuba!

4 comments:

pyka said...

oh..fucuk tu tauhu kering ker..ingatkan menda ape la tadi..k gak resepi tu tapi kalau bby bwh 12 bln kena kisar dulu la kan.

.:chEyaNtie:. said...

aku pon tak tau fucuk tu tahu kering tapi makcik aku sebut tu..hehehe

kalo dah boleh kunyah, dah ada gg, tak kisar pon takper ..

rad said...

korg dah blh wat buku memasak lah utk baby...kui..kui.kui...

ha_si_na said...

my ambition................nk jd tukang masak but x pandai lak...lekeh tul aku nih!!!