Sunday, October 26, 2008

tragedi lodeh











assalamualaikum dan salam sejahtera..

dah lama tak mengemaskinikan blogku ini..baru balik kursus,sebelum ni dok sebok ngan miting, jamuan raya la and so on..ISO la bla bla bla la..

ni nak story pasal tragedi lodeh..hahaha..minggu lepas2 kelab staf kat ofis plan nak wat jamuan raya..macaaaaaaaam macam makanan ader..aku plak dimintak wat lodeh..maklomla orang johor kan ..hahaha..aku ni 'segan' sikit..maklomla tak pandai nak masak utk orang ramai n kuantiti yg banyak...pk pk pk nak buat soto..pk pk pk nak buat lodeh..last2 ari ahad p pekan ahad kat padang serai, beli bahan2 wat lodeh...

malam isnin aku punye la pulun masak ready bahan...rasa macam nak raya la pulak..hehe..paginyer tu aku bangun awal la masak lodeh tu..upenyer bahan yang aku sedia kan melebihi santan yg ader..mak parut kan 2 bijik ajer kelapa tapi rupernyer tak cukup....sebenarnyer mmg tak cukup sbb slalu aku masak aku gune 3 or 4 bijik kelapa..ha ha ha...periuk plak kecik..mak takde periuk yg beso..last2 aku pk,nanti ader kawan bawak dapur so aku bleh beli santan n tambah ajer..aku ready kunyit serbuk n garam so that nanti kalo tambah santan tak la nampak cair ajer..

di opis, sebok la membuat persiapan..dalam kesebokan tu, ader klien datang plak..demi berkhidmat kepada negara saya yang menurut perintah, aku attend la klien tu..biler dah abis attend klien, aku tengok lodeh aku dah di tambah santannyer oleh kawan2ku...tapi aku tengok pekat sangat daaaaa..ala la la laaaaaaaa.upenyer depa tambah 2 kilo santan plus satu santan peket yang aku terbeli hehehhe...ala la haaaaaaaaaaaaaaaaai..jadik pekat sangat la lodeh tu..nak tambah air lagik nanti rencahnyer ilang rasa la..so aku tawakal ajer la ..nak kater tak laku....tapi laku jugak la lodeh tu ha ha ha..
nasib la tragedi lodeh ku...moral of the story..
  • kene plan biler nak masak terutamanya biler melibat crowd..
  • positif n confident that u can cook
  • jika anda ada kerja lain, pesan dulu kat sesapa yg berada di kawasan yang sama waktu dengannya agar tidak membuat sesuatu tanpa anda ha ha ha

No comments: