Tuesday, October 14, 2008

rendang mak

assalamualaikum dan salam sejahtera..
atas permintaan my sis, aku tempek kan resepi rendang mak yg aku ingat2..setiap raya mesti perah otak nak ingat2 balik macamane mak wat rendang dia time raye..so amalanku, mesti buat rendang mak.hehe.kuantiti bahan2nyer pandai2la adjust ek hehhe
  • bawang putih -kisar
  • bawang merah-kisar
  • halia-tumbuk
  • kunyit-tumbuk
  • lengkuas-tumbuk
  • cili kering-kisar
  • serai-hiris nipis
  • daun kunyit-hiris ni[is
  • daun limau purut
  • ketumbar-sangai dan tumbuk
  • jintan-sangai dan tumbuk
  • kerisik
  • asam keping
  • santan
  • daging fresh
  • garam
rasenyer semua bahan tu dah cukup..
cara memasaknya..mule2 tumis cili kering yg dah dikisar tu..(mak suka tumis dulu cili sbb dia taknak orang sakit perut makan cili tak masak)..biler dah tumis..buang la minyak tu..tutup api la..
dalam kuali yg ada cili yg dah ditumis, masukkan daging, bahan2 yg dah dikisar,bahan yg dah ditumbuk ..,kerisik..gaul2 dulu..pastu boh serai,daun kunyit tu..gaul2 pastu masukkan santan..masuk asam keping jugak..bila dah siap boh santan,tambah garam.. masak la kat dapur..jangan lupa kacau..
kalau suka berkuah, jgn masak sampai kering..biler dah nak kering,masuk sikit daun kunyit n daun limau utk mewangikan lagi rendang mak tu..
sedap wooooo..terliur plak aku..hehehe clear tak? orang2 skangni gemar tumis..tapi biler tumis, takler namanya rendang sbb rendang biasanya mmg cara masaknyer macam yg aku cerite ni..hehhe..
ape pon..ni la rendang stail mak aku..

No comments: