Monday, August 29, 2011

resipi lodeh mak lodeh ehehe

salam lebaran..saya nak try buat lodeh esok pagi..nak try resipi ni, dari dapur kak ummizaihadi n abang mat gebu..kredit to them for the marbeles resipi! ampun, saya c n p jek hehe

bezanya dengan amalan saya sebelum ini ialah, letak lengkuas n jintan..b4 this tak letak benda2 tu..so nak tau gak rasa macamana kan hehe..kacang buncis tu saya ganti kepada kacang panjang n saya tambah terung hehe

aduh aduh..terliur..rasanya saya makan sorang aje ni..orang utara bukan suka sangat makan lontong ni..specially suami saya haha..tak bole masuk kot..biaq p la..makan sorang2 aje pon takpe..layaaaaaaaaaaaan

BAHAN KUAH LODEH :-)
1/4 biji kobis bulat, dihiris, cuci dan toskan
15 tangkai kacang buncis, hiris serong
2 keping tauhu keras, dadu besar
70 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
2 keping tempe, didadu
1/2 biji sengkuang, hiris memanjang
1 biji lobak merah saiz sederhana, hiris memanjang
1 cekak soo hoon, kerat
2 batang serai, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
1.5 liter santan cair
400 ml pati santan
1/3 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa


BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 camca besar ketumbar
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus
1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit dan toskan

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Nasi impit secukupnya
Serunding kelapa
Sambal tumis
Telur rebus, dibelah dua


CARA MEMBUATNYA :-)

1.KUAH LODEH :-Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum, tambah 1/3 camca teh serbuk kunyit dan tumis sekejap lagi. Masukkan tempe, sengkuang dan lobak merah, kacau rata dan tuang santan cair. Biar mendidih. Tambah fucuk, kobis dan kacang buncis, gaul rata, biar sayur lembut. Masukkan soo hoon, tauhu dan tuang santan pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, biar mendidih perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.




No comments: