Thursday, December 15, 2011

mai mai nak motivasi diri sikit ni..

saya nak kongsi petikan dari buku Mengurus Stres : Islam ada caranya


mohon kebenaran tuan punya buku, mohammad zaini yahya dan mohd sukki othman untuk saya kongsikan sedikit petikan dalam buku anda..sharing is caring :) terima kasih..




dunia ibarat medan pertempuran. manusia ibarat pejuang. perjuangan memerlukan keikhlasan. tanpa keikhlasan perjuangan akan sia-sia. musuh dalam perjuangan penuh muslihat. kebijaksanaan adalah senjata paling ampuh dalam peperangan. kesabaran adalah pertahanan kental dalam perjuangan. pengorbanan adalah harga paling mahal dalam perjuangan.




oleh itu jangan sia-siakan kehidupan anda. kenalilah diri anda. penuhilah ilmu di dada, rancanglah kehidupan anda dengan kebijaksanaan. hiasilah diri anda dengan kesabaran dan ketabahan. itulah pengorbanan dalam kehidupan. bebanan dan tanggungjawab bukanlah satu tekanan bagi seorang pejuang. ia adalah satu syarat dalam perjuangan.


jika anda melihat seorang yang miskin dan hidup penuh dengan dugaan, jadikanlah ia sebagai penawar dalam kehidupan anda.




jika anda melihat seorang yang kaya dan hidup dengan penuh kesenangan, percayalah apa yang diperolehinya pasti didahului dengan kesukaran dan kepayahan. itulah resepi kejayaan. ingatlah! kejayaan tidak akan diperolehi dengan angan-angan , sebaliknya dengan perjuangan.






semoga memberi motivasi dan inspirasi kepada anda dan saya, amin.




No comments: