Wednesday, July 22, 2009

dugaan allah- endometriosis


assalamualaikum dan salam sejahtera..

semalam teman ofis mate ke klinik zainol di sungai petani..sebelum ini dah dapat rawatan di klinik di BM..tetapi saya telah mencadangkan kepada ofismate ini untuk cuba dapatkan pandangan doktor lain pulak..jadi ofismate telah bersetuju untuk ke klinik zainol...sebenarnya klinik zainol ni tempat saya bersalinkan ammar..

lama juga menantikan ofismate saya ni mendapatkan rawatan doktor..bila dia keluar, nampaknya muka macam sedih sangat, mata dah merah..oppsss..apa yang dah jadi ni..?

dia mmg confirm ada syst tapi kali ni dia lebih takut sebab katenya dia ada dua syst, satu syst yang baik dan satu syst yang jahat iaitu endometriosis..betol ke saya eja ni hehhee..masa jumpa doktor di klinik di bm tu, doktor tak bagitau pasal ni. just diberitahu, ada syst..b4 this syst tu dah pecah, la ni tumbuh syst baru..

sian ofismate saya..sokongan harus diberikan. baru 4 bulan kawin beb, sure tengah mengharap nak anak..harap dia berfikiran positif dan dapat menerima suratan ini. syst ni bole dibuang melalui pembedahan or laparoscopy..so doktor nak dia try survey with doktor lain dulu..observatian dalam 3 bulan..no urgencies..

let her decide n hope she will be strong..seperti seteguh karang..(tajuk novel masa saya kecil2 dulu)

5 comments:

Delimasari said...

d harap kawan tu dpt bersabar..

.:chEyaNtie:. said...

tq delimasari..sekarang ni dia sedang belajar utk menerima dugaan ini dan byk2 bersabar..peluang utk baik masih ada..doakan ya..

azzahh said...

endometriosis ...apa simtom die tu...

Nur said...

salam..moga kawan awak tu tabah yer..

bdw,you've been tagged!

.:chEyaNtie:. said...

azzahh-hmm ape yang nampak kat kawan ni..perut membesar macam orang pregnant..berat naik..period tak menentu..sengugut.kalo period, bleeding..darah banyak..period lama..ader skali tu syst pecah, darah mmg belambak katenye..bleeding teruk la..ada gak muntah2..tu yg aku nampak kat kawan aku tu la..

skang ni dia nak try traditional method but still under survey di hospital

Nur-tq very much..skang ni mmg banyak bg support kat dia,nampak dia dah mula utk tabah